Rower szosowy – jak wybrać ten właściwy?
Rower szosowy jeszcze nie tak dawno był jednym spośród bardziej klasycznych odmian jednośladu. Podlegająca postępowi specjalizacja tego szosowego środka transportu, zmieniła nieco sprawę, utrudniając tym samym wybór właściwego modelu. Na co powinniśmy zwrócić uwagę wybierając szosówkę?
Karbon czy aluminium?
Jeżeli na początku stworzenia panował chaos, to chwilę później musiało paść pytanie: karbon czy aluminium? W wypadku kiedy nie dysponujemy nazbyt okazałym budżetem, to wybór tak czy siak padnie na aluminium. I nie ma tutaj nic złego – po dzień dzisiejszy możemy nierzadko spotkać osoby, które do karbonu nie są się w stanie przekonać. A jakie różnice kolarze mogą zauważyć między tymi dwoma surowcami?
Karbon uznawany jest powszechnie za dużo lżejszy i rzeczywiście – najlżejsze jednoślady na rynku przygotowane są z karbonu – to daje im dużą przewagę na podjazdach, gdzie każdy gram mniej okazuje się być bardzo cenny.
Geometria roweru szosowego
W wypadku geometrii ciężko się będzie posłużyć wybranymi liczbowymi danymi, ponieważ te uzależnione będą od wymiarów ramy (dobranie rozmiaru ramy jest sprawą złożoną i najlepiej w takim celu będzie się udać do w pełni profesjonalnego rowerowego sklepu jak GoRide, najlepiej z opcją bike fittingu, dzięki której można dopasować rower do naszych wymiarów) – istnieje jednakże kilka prawidłowości, które rządzą magią cyferek w rowerach.
Górna rura – tutaj sprawa będzie bardzo łatwa: im będzie ona dłuższą, tym bardziej sportową, pochyloną pozycję na rowerze trzeba będzie przyjąć, im krótsza, tym bardziej musimy pozostać wyprostowani. Długie horyzontalne rury zarezerwowane powinny pozostać dla zawodników, którzy traktują wyczynowo kolarstwo, dla których ważną jest szybkość. Krótsze górne rury umożliwiają zajmowanie wyprostowanej, bardziej komfortowej pozycji – to wartości, które zbliżają rower do opcji endurance (to znaczy nastawiony na komfortowe i długie wycieczki).
Główka ramy – najważniejsza zasada zakłada, iż im dłuższa jest sterowa rura, tym bardziej kolarz pozostaje wyprostowany (dlatego dłuższa główka ramy to cecha rowerów endurance).